Marah atau Maafkan, Pilih

Jumaat lepas seorang kawan menelefon saya bertanyakan tentang produk kesihatan yang saya dan keluarga gunakan. Saya ceritakan serba sedikit dan beliau ingin tahu lebih lanjut. Kami berjanji untuk berjumpa di PJ jam 2.00 petang Sabtu. Saya bertanya perlukah saya telefon dia semula untuk “confirm”. Beliau kata tak perlu, dah kira “confirm”.

Jam 1.30 saya bertolak dari Shah Alam ke PJ dan terpaksa mengharungi kesesakan di Lebuhraya Persekutuan. Kira-kira jam 1.50 kawan saya telefon dan memberitahu yang beliau tak dapat datang.

“Kau masih di Shah Alam lagikan?”

“Tak, aku dah nak sampai dah.”

“Maaflah.” Katanya. “Aku tak sempat nak pergi.”

Jika anda berada di tempat saya, apa yang anda akan rasa? Puasa lagi, jalan sesak lagi, banyak kerja nak buat kat rumah lagi dan macam-macam.

Saya bersyukur kerana tidak “panas hati”. Kalau saya berada dalam keadaan yang sama beberapa tahun yang lepas, besar kemungkinan saya akan “panas hati”. Dia tak tahu ke Lebuhraya Persekutuan tu selalu sesak. Kalau tak jadi, beritahulah awal-awal lagi. Kita dah nak sampai baru bagitahu, buang masa orang je. Dan macam-macam lagi yang terkeluar di fikiran, dan saya akan balik ke rumah dengan perasaan marah.

Itu cerita dulu, sekarang InsyaAllah tidak lagi. Apa rahsianya?

Rahsianya, saya memilih untuk tidak menyalahkan kawan saya tu walaupun saya tahu dia salah. Kalau saya memilih untuk menyalahkannya, terutamanya kerana dia dah kata “confirm”, saya akan merasa marah. Permintaan maaf tidak boleh meredakan hati yang dah panas. Kalau tak dapat datang, sepatutnya telefon awal sikit, sebelum orang keluar rumah. Minyak habis, bayar tol lagi, jalan sesak lagi.

“SELAMAT MENYAMBUT IDIL FITRI – MAAF ZAHIR DAN BATIN” kepada semua pembaca berugama Islam.

“SELAMAT BERCUTI” untuk pembaca lain.

Kongsi Dengan Rakan Melalui: These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • Netvouz
  • DZone
  • ThisNext
  • StumbleUpon
  • MisterWong
  • Wists
  • Furl
  • YahooMyWeb
  • Reddit
  • Simpy
  • blogmarks

One Response to “Marah atau Maafkan, Pilih”

  1. listener Kata:

    assalamualaikum w.b.t

    saya suka dengan cara tuan di atas. iyalah, kalau kita marah pun, ianya tidak akan mengubah apa2. tuan telahpun selesai mengharungi pelbagai dugaan untuk tiba ke destinasi tersebut. buat apa lagi nak balik dengan perasaan marah. betul tak?

    tetapi, saya percaya, kita tidak boleh melepaskan orang tersebut begitu sahaja. masalah yang wujud di atas pada saya, telah dibiarkan tanpa penyelesaian. dan ianya terjadi pada saya sekarang.

    Ambil kes saya sebagai contoh. Harap dapat dibincangkan kerana sehingga sekarang, saya masih tidak dapat mencari jalan penyelesaiannya.

    Ketika zaman universiti dahulu, ada seorang rakan universiti yang saya tidak tahu mana silapnya, sering mengkritik, merendah- rendahkan dan tidak berpuas hati dengan sebarang perkara yang saya buat. ketika itu, penyelesaian saya cukup mudah. saya membiarkan segala kutukan dan kritikannya begitu sahaja kerana merasakan dia sedang berperang dengan dirinya sendiri. saya ambil jalan mudah tidak mahu terlibat dengan masalah yang dia ada pada saya. ia berlarutan sehinggalah tamat belajar dan masing- masing membawa haluan kerjaya masing- masing. (disinilah bermulanya masalah…)

    4 tahun berlalu selepas itu, saya telah mendapat pekerjaan baru. Saya amat seronok dan berkira- kira dengan perancangan pengembangan kerjaya saya ditempat baru ini. sangkakan panas sampai ke petang, rupanya hujan di tengahhari. rakan universiti saya ini berada sama di tempat kerja baru saya. dan dia adalah senior saya ditempat baru skrg dan kami berada di satu kumpulan kerja yang sama.

    kali ini tentulah dia lebih lantang. kerana dia senior. dan saya pula junior. hari2 saya kini di tempat kerja begitu menyeksakan. segala keseronokan hilang. segala perancangan lari. nak pergi kerja pun…. hurm.. jgn cerita lah.

    saya mula menyedari kesilapan saya kerana tidak menyelesaikan masalah yang berlaku antara saya dengan dia ketika di universiti dulu. dan kesannya adalah, apa yang sedang saya alami sekarang. apa perlu saya buat? sudah tentu saya tidak boleh balik ke zaman dulu untuk menyelesaikan masalah ini. harap dibantu.

    saya harap, tulisan ini tidak dipamerkan. cukup sekadar meng’email’ kepada saya. saya perlukan nasihat dan motivasi. i really need that at this moment.

Tinggalkan Komen